Komunikacijos esmė – tiksliai išreikšti save bei tiksliai suvokti kitą. Tačiau dažnai bendraujant siunčiama žinutė mūsų pašnekovą pasiekia pasikeitusi. Taip yra todėl, kad bendraudami susiduriame su įvairiomis kliūtimis.
Bendravimo kliūtys
- Siuntimo kliūtys:
• Nesugebėjimas perteikti informacijos;
• Situacijos ir/ar pašnekovo netinkamas žinojimas;
• Informacijos perkrovimas;
• Informacijos neišbaigtumas;
• Dviprasmybės, „bereikšmybės“;
• Emocinės reakcijos. - Gavimo kliūtys:
• Nesugebėjimas priimti informacijos;
• Situacijos ir/ar pašnekovo netinkamas žinojimas;
• Netinkama interpretacija;
• Emocinės reakcijos. - Bendravimo kliūtys:
• Dėmesio filtrai (triukšmas, aplinka, pertraukimas);
• Emociniai filtrai (išankstinis nusistatymas, neigiama ankstesnė patirtis, prielaidos, vertybės ir įsitikinimai);
• Žodiniai filtrai (kritikavimas, įsakinėjimas, diagnozavimas, grasinimas).
Kaip įveikti bendravimo barjerus?
- Grįžtamasis ryšys. Jis užtikrina, kad komunikacija yra abipusė ir kad abi pusės suprato viena kitą. Kalbėdami paskatinkite klausytoją klausti ir pasitikslinti išgirstas mintis.
- Klausytojas turi būti aktyvus. Pakartokite ir jei reikia pasitikslinkite išgirstą mintį.
- Kalbėdami naudokite trumpesnius sakinius, aiškius žodžius. Kalbėkite klausytojui suprantama kalba.
- Komunikacija turi būti aiški, išsami, trumpa, konkreti, teisinga ir pateikta geranoriškai.
- Kalbėdami pakartokite pagrindinę mintį pateikdami skirtingus pavyzdžius.
- Būkite empatiški – atkreipkite dėmesį į vienas kito reakcijas, supratimo lygį.
- Pozityvi šneka. Kalbėkite apie tai, ko norite, o ne apie tai, ko nenorite.
- Pasirinkite tinkamą vietą ir laiką.
Tekanti Upė, Pasitikinčios savimi Lūšies III dalyvė
Paruošė Laura N. ir Janina D.