Teisingas meditavimas reiškia, jog kiekvieną akimirką esate nė kiek nesiblaškančio proto. Kad ir kokios aplinkybės jums susiklostytų, kad ir kokios sąlygos ar padėtį slėgtų, išsaugokite tokį protą, kuris yra skaidrus ir aiškus kaip erdvė, kuris veikia tiksliai, nesvyruodamas it adatos smaigalys.
Kai kam atrodo, kad meditavimo tikslas yra išgyventi tam tikrą „proto ramybę“. Šiems žmonėms patinka vien tykuma ir rimtis. Mūsų pirmasis dzeno centras Amerikoje buvo įsteigtas Providense, Rodailendo valstijoje. Netrukus tiesiai po meditavimo sale įsikūrė rokenrolo grupė. Jie buvo labai labai triukšmingi! Jų kasdienės repeticijos baisiai liūdino dzeno mokinius. „Meistre, jie taip garsiai groja. Trukdo medituoti! Ar negalite paprašyti, kad jie liautųsi?“ Tačiau tie rokenrolo muzikantai buvo didieji bodhisatvos*. Dzeno mokiniams pasakiau: ,,Nesirūpinkite jais, gerai?“ Tykuma, atrasti tykumoje, dar nėra tikroji tykuma. Tikroji tykuma yra triukšme.“
Žinoma, pageidautina turėti ramią meditavimo vietą. Tačiau neturėtume prisirišti tik prie buvimo tyloje, nes gyvenimas nėra vien tyki tėkmė. Jei jūsų protas nesiblaško, tai net Keturiasdešimt antroji Niujorko gatvė gali būti nuostabus dzeno centras. Be to, žmonės dažnai mano, kad teisingas meditavimas tai vien labai drausmingos pratybos, kurių metu medituojama sėdint. Tačiau vien tik taip medituojant trūksta pilnatvės. Tokia nuostata rodo prisirišimą prie „kūno sėdėjimo“. Tikroji meditacija yra teisingas „proto sėdėjimas“, kad ir kokios susiklostytų aplinkybės ir sąlygos, svarbu tai, kaip būtent tą akimirką elgiasi tavo protas. Juk jis kuria tavo gyvenimą. Jei protas aiškus, tai ir visa visata pasidaro aiški. O jei protas sudrumstas ir neaiškus, tada neaiški ir visata. Tai labai svarbus dalykas. Taigi būtina atkakliai medituoti.
Geros meditavimo pratybos, kai medituojama sėdint, yra labai svarbios. Tačiau pats svarbiausias dalykas – atsikratyti bet kokio prisirišimo prie mąstymo ir susigrąžinti savo dar nemąstantį protą. „Kas aš esu? Vien tik nežinau…“ Ar sugebate tai daryti bet kokiomis aplinkybėmis, bet kokiomis sąlygomis, nekreipdami dėmesio į tai ar yra pagalvė atsisėsti, ar jos nėra? Jei tokioms pratyboms galite atsidėti vairuodami, tai bus meditavimas vairuojant. Jei tai darysite valgydami, tai bus meditavimas valgant. Jei kuopdami ir tvarkydami savo butą – meditavimas dirbant. Žinoma, kad protas įgustų tai daryti, būtinos formaliosios pratybos. Jų metu medituojate sėdėdami, sukryžiavę kojas, tiesia nugara. Bet jei tokia poza sėdėti negalite, neturėtumėte vengti pratybų.
Kartą Providenso dzeno centre turėjome mokinį, kuris visą devyniasdešimties dienų atsiskyrimą pragulėjo ant nugaros, kadangi jį kankino nepakeliami juosmens ir kelių skausmai. Visi nusisukę į sieną, o jis žiūri į lubas! Tiesa, jis šiek tiek pasėdėdavo per formalų valgymą ir per giesmes. Taip pat sugebėdavo sėdėti pokalbio su mokytoju metu. Tačiau visą likusį laiką jis vien tik gulėdavo. Senovės mokytojas sakė: „Vaikštant, stovint, sėdint, gulint, kalbant, tylint, judant, nejudant – visąlaik, visur, be paliovos kas tai yra?“ Tai nepaprastai svarbūs žodžiai.
Tikrasis meditavimas reiškia, kad jums rūpi tik didysis klausimas, vien „Kas aš esu?“ Be to, patartina valdyti savo kvėpavimą. Įkvepiama lėtai, iškvepiama irgi lėtai. Iškvėpimas turėtų būti šiek tiek daugiau nei dvigubai ilgesnis už įkvėpimą. Jei kvėpuosite labai lėtai, geriau seksis slopinti mąstymą ir atsisieti nuo minčių atsiradimo ir išnykimo. Laikui slenkant, jūsų galios rims ir leisis žemyn, žemyn, žemyn į jūsų esaties centrą, tad bus lengviau valdyti savo jausmus ir emocijas. Čia verta dar kartą pabrėžti, kad tikrasis meditavimas nėra tam tikra kūno padėtis. Meditavimas – tai, kaip pačiame kasdienybės sūkuryje, kiekvieną akimirką, viena po kitos, yra nusiteikęs medituojančio protas.
*Bodhisatva – būtybė, savo veiksmais skleidžianti santarvę, darną, harmoniją; tas, kas atideda savo galutinį atbudimą dėl to, kad padėtų išsivaduoti visoms būtybėms; tas, kas ne tiek siekia atbusti pats, kiek atbusti kartu su visomis būtybėmis. Bodhisatvos idealas yra svarbiausias mahajanos ir dzeno idealas.
Zen meistras Seung Sahnas.
Paruošė Remigijus R. ir Loreta L.